سایت بدو بیــــــــــا
سایت بدو بیــــــــــا

سایت بدو بیــــــــــا

دور این 6 ماده خوراکی را خط بکشید


هر فرایندی که روی ماده غذایی انجام شود، از ارزش غذایی آن می‌کاهد و به همین دلیل بهتر است موادغذایی، تازه مصرف شوند و حداقل فرایندها رویشان انجام گیرد؛ مثلا اگر میوه‌ای را با پوره و آبمیوه‌اش مقایسه کنید، خواهید دید هر فرایندی که انجام می‌شود، از ارزش غذایی آن می‌کاهد و ارزش غذایی میوه تازه به مراتب از پوره میوه بیشتر است و ارزش پوره میوه نیز به مراتب از آبمیوه خانگی بیشتر...
  
 البته آبمیوه خانگی در مقایسه با آبمیوه صنعتی قطعا ارزش غذایی بیشتری دارد.
در میان موادغذایی تولیدی در صنعت، هستند آنهایی که ترکیبهای زیانباری دارند و توصیه می‌شود از برنامه غذایی روزانه حذف شوند. این پوستر، شما را با 6 مورد از این مواد غذایی آشنا می‌کند.

فرآورده‌های گوشتی
فرآورده‌های گوشتی مملو از سدیم، چربی‌های اشباع با منشاء حیوانی و نیترات هستند. به همین دلیل، مصرف این مواد خوراکی توصیه نمی‌شود. بهتر است گوشت تازه به‌خصوص گوشت مرغ، بوقلمون یا ماهی را کباب شده میل کنید.

شکر
از آنجا که شکر نوع طبیعی ندارد، بهتر است از مصرف هر نوع آن صرف‌نظر کنید. البته، مصرف شکر بهتر از مصرف قندهای مصنوعی است زیرا قندهای مصنوعی 200 بار از شکر شیرین‌تر هستند و به دلیل داشتن ترکیب‌های سرطان‌زا، زمینه ابتلا به سرطان و مشکلات عصبی را فراهم می‌کنند. در ضمن، عادت به خوردن این شیرین‌کننده‌ها، اشتها را افزایش می‌دهد و اضافه وزن ایجاد می‌کند بنابراین شیرین‌کردن قهوه با نصف قاشق چای‌خوری شکر یا عسل به مراتب بهتر از مصرف قندهای مصنوعی است، هرچند توصیه می‌شود مصرف این مواد خوراکی نیز حداقل باشد.

شیر سویا و پنیر سویا
سویا به صورت لوبیای سویا یا دانه‌های آن به صورت آجیل، منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شود اما مواد خوراکی مانند شیر سویا و پنیر سویا به دلیل تصفیه‌شدن لوبیای سویا در آنها، ارزش غذایی چندانی ندارند و توصیه می‌شود که در برنامه غذایی گنجانده نشوند.

ذرت آماده شده در مایکروفر
بسیاری از خانواده‌ها، هنگام تماشای تلویزیون، بسته‌ای ذرت‌ که در مایکروفر سریع تهیه می‌شود، می‌خورند، در حالی که بسته‌بندی این محصولات ترکیب خطرناکی دارد که طی آماده شدن در مایکروفر، به پاپ‌کورن‌ها می‌چسبد و با خوردن آنها، وارد بدن می‌شود. از آنجا که ترکیب این مواد خوراکی سرطان‌زا هستند، علاوه بر بروز ناباروری، می‌توانند سرطان‌هایی مثل سرطان کبد را ایجاد کنند. از این‌رو، توصیه می‌شود پاپ‌کورن‌های آماده‌ای که در مایکروفر تهیه می‌شوند، نخرید و مصرف نکنید.

رب گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی از منابع لیکوپن است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بروز سرطان پیشگیری می‌کند اما رب گوجه‌فرنگی موجود در بازار، دارای این ماده مغذی نیست و در صورتی که در قوطی‌های کنسرو بسته‌بندی شده باشد، ترکیب‌های مضری نیز دارد. در تمام خوراکی‌های کنسروشده، ترکیب شیمیایی مضری به نام بیسفنول وجود دارد که سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد و این موضوع (وجود بیسفنول) به‌دلیل اسیدی‌بودن محیط رب‌گوجه‌فرنگی بیشتر هم می‌شود، درحالی که در رب‌گوجه‌فرنگی بسته‌بندی شده در شیشه، این ترکیب وجود ندارد، بنابراین یا باید رب‌گوجه‌فرنگی بسته‌بندی شده در شیشه یا قوطی‌های بدون بیسفنول را بخرید یا از گوجه‌فرنگی تازه در غذایتان استفاده کنید.

مارگارین
برخلاف کره که منشاء حیوانی دارد، منشاء مارگارین گیاهی است؛ از روغن‌های گیاهی تولید و جزو روغن‌های جامد محسوب می‌شود و مقدار فراوانی اسیدهای چرب ترانس دارد. دریافت این اسیدهای چرب، التهاب و آسیب به عروق خونی را افزایش می‌دهد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را بالا می‌برد و باعث افزایش کلسترول و اضافه وزن می‌شود. در واقع، این ماده غذایی برخلاف تصور به شدت سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد و به همین دلیل، باید آن را از برنامه غذایی حذف کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.