سایت بدو بیــــــــــا
سایت بدو بیــــــــــا

سایت بدو بیــــــــــا

پوشه‌‌هایی که همیشه پنهان می‌مانند



روش‌های گوناگونی برای محدودسازی حق دسترسی کاربران به منابع سیستمی و به ویژه محتوای موجود در هارددیسک وجود دارد و مثل همیشه، موثرترین روش‌ها از طریق رجیستری صورت می‌گیرند.  

یکی از نگرانی‌های مدیران سیستم، اعمال تغییراتی در پوشه‌ها و فایل‌هاست. به همین دلیل پوشه‌های ضروری‌تر را از شر هر نوع خطر نرم‌افزاری ایمن می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای حفظ ایمنی پوشه‌های معمولی اطلاعات در هارددیسک، پنهان کردن آن‌هاست. کاربران سطوح پایین معمولا نمی‌توانند به پوشه‌های پنهان شده دسترسی یابند اما اگر دست بر قضا لازم بود پوشه‌های پنهان به هیچ وجه نمایش داده نشوند، می‌توان امکان دستیابی به Folder Options را از کاربران گرفت.

در واقع این اقدام یک روش برای حفظ ایمنی کلی محتویات هارددیسک است. Folder Options می‌تواند فایل‌های سیستمی را پنهان کند، امکان تغییر پسوند فایل‌ها را از کاربران بگیرد و مانع از نشان داده شدن فایل‌های پنهان نوع معمولی شود. بنابراین بهتر است که کاربران سطح پایین به این واسط مدیریتی دسترسی نداشته باشند.

به طور پیش‌فرض با مراجعه به منوی بالای صفحه در ویندوز XP، جست‌وجو در منوی Start در ویندوز 7 و یا نمایش دادن ابزارهای مدیریتی در ویندوز 8، می‌توان به Folder Options دسترسی داشت. علاوه بر این در همه نسخه‌های ویندوز می‌توان با مراجعه به Control Panel به این ابزار دست یافت اما به سادگی می‌توان با یک کلید ساده رجیستری همه روش‌های دسترسی به این ابزار را مسدود کرد.

برای این کار عبارت Regedit را در منوی Run وارد کنید. حال از طریق ویرایشگر رجیستری، مسیر زیر را دنبال نمایید.

HKEY _ USERS \ DEFAULT \ software \ Microsoft \ Windows \ Current Version \ Policies\ Explorer

حال در این قسمت یک کلید جدید با نام NoFolder Options ایجاد کنید. این کلید باید از نوع Dword باشد. حال مقدار این کلید را برابر با 1 تعیین کنید.

توجه داشته باشید با این عمل همه راه‌های دسترسی به Folder Options غیر فعال می‌شود. همچنین در صورت تمایل به بازگردانی رایانه به حالت اول مقدار متغیر ایجاد شده را به صفر تغییر داده یا به طور کلی کلید را حذف کنید.

بهتر است برای حفاظت بیشتر از رایانه خود، برای کاربران دیگر یک حساب کاربری از نوع Guest تعریف کنید تا هیچ کس به غیر از شما به رجیستری دسترسی نداشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.